På baggrund af hendes oplæg og kyndig vejledning af Elisabeth fik deltagerne herefter til opgave, at udarbejde en lynavis om hvilke emner og ønsker, de anser som de vigtigste inden for amatørkulturen i dag. De færdige aviser afslørede en række spændende tendenser, der peger på, hvor amatørkulturen er på vej hen.
Blandt navnene på lynaviserne var der udover de mere traditionelle forslag med ordet amatør i titlen således også forslag med fokus på, at amatørkulturen repræsenterer “os alle” som f.eks. i navnet ”Cult-us” eller ”Kult-os”, at området er båret af kærlighed, som i f.eks. navnet ”Con Amore” og at det befinder sig i et spændingsfelt mellem kunst og kultur, og professionelle og amatører udtrykt i navnet ”Brydning”.
Når de gode eksempler fra amatørkulturen skulle fremhæves havde de 5 grupper især fokus på eksemplariske samarbejdsprojekter mellem amatører og professionelle. Af positive eksempler blev således nævnt ”Limfjordsteatret skaber nye talenter”, ”Det Kgl. Teater lukker amatørerne ind i varmen” og ”Morsø Kommune har etableret skoleorkestre på alle kommunens 12 skoler”
Flere understregede også, at amatørkulturen på trods af et stort behov for anerkendelse blomstrer og at den for mange af dens deltagere har en positiv virkning på først og fremmest mental balance og velbefindende, samt at der er behov for at alle ”skaber på tværs” af både genrer, professionelle og amatører og amatørerne indbyrdes, meget mere end det er tilfældet i dag.
Elisabeth sluttede af med at sige tak til deltagerne for deres engagerede medvirken, hvorefter kultursalonen blev afsluttet med en vise af den svenske troubadour Göran Sergel.
Tekst of foto: Susan Fazakerley